Vénás keringésünkre nagyon rossz hatással van a hosszan tartó ülés vagy állás, így bármelyik eset is álljon fenn, mindenképpen oda kell arra figyelnünk, hogy legalább óránként néhány perc erejéig átmozgassuk végtagjainkat. Ezzel megelőzhetjük, hogy a nap végére lábaink elnehezüljenek, fájjanak, esetleg bedagadjanak, illetve már meglévő visszeres panaszainkon is enyhíthetünk.

Mikor is alakul ki visszérbetegség? Sok befolyásoló tényező összhatásaként, így például akkor is, amikor a vénák tartósan nagy terhelésnek vannak kitéve. Ekkor több vér gyülemlik fel bennük, ami az érfalat és a vénabillentyűket is gyengíti. A vénabillentyűk segítik a vér megfelelő irányú áramlását, a gravitáció ellenében, a szív felé. Ha károsodik a működésük, a vér a vénák távolabbi szakaszán, a boka magasságában gyülemlik fel, pang. A mozgás segít felélénkíteni a vérkeringést, a vádli izompumpájának köszönhetően a lábszárból a pangó vér ismét elindulhat a helyes irányba.

Az alsó végtagokat átmozgató mozgásformák közül a legideálisabbak a séta, a kocogás, az úszás, a biciklizés vagy a tánc. Mindig tartsuk szem előtt a fokozatosságot: ne akarjunk azonnal hosszú távot teljesíteni, mert a hirtelen intenzív terhelés túlterhelheti a szervezetet és a kedvet is elveszi, ha utána sajog minden tagunk.

Munkahelyünkön, egy hosszabb utazás folyamán és otthon is érdemes átmozgatnunk lábunkat, meghálálja! A vénás torna lépései könnyen elsajátíthatók és bármilyen korban gyakorolhatók. A pár perces gyakorlatsor után sokkal frissebbnek érezzük majd végtagjainkat, és a már meglévő panaszok is sokat javulhatnak a mozgásnak köszönhetően.

Vénás lábtorna otthon

  • Emelkedjen lábujjhegyre, majd ereszkedjen vissza a sarkára. Ismételje meg 20-szor.
  • Járjon lábujjhegyen, apró lépésekkel 5 percig.
  • Feküdjön a hátára és végezzen kerékpározó mozdulatot lábaival. Ismételje meg 20-szor.
  • Hajlítsa be, majd húzza egyik lábát a mellkasához. Nyújtsa ki lábát függőlegesen, majd lassan engedje le a padlóra. Mindkét lábbal ismételje meg 10-szer.
  • Feküdjön a hátára, emelje fel egyik lábát lassan derékszögben, majd engedje le a padlóra. Mindkét lábbal ismételje meg 10-szer.

Vénás lábtorna a munkahelyen (a széken ülve)

  • A székén ülve emelje fel kinyújtva egyik lábát. Forgassa el lábfejét az óramutató járásával megegyező irányba, majd ellenkezőleg 10-szer. Ismételje ezt meg a másik lábával is 10-szer.
  • Az előzőekhez hasonlóan emelje fel kinyújtva egyik lábát. Rajzoljon lábával kis köröket a levegőbe befelé, majd kifelé 10-10 alkalommal. Ismételje meg ezt a másik lábával is befelé, majd kifelé 10-szer.
  • Emelje fel lábujjait a talajról, majd engedje vissza oda. Ismételje meg 20-szor. Emelje fel sarkait a talajról, majd engedje vissza oda. Ismételje meg 20-szor.

Frissítő mozgás utazáskor

  • Mozogjon minél többet: repülőn vagy vonaton rendszeresen sétáljon az ülések közötti folyosón.
  • Ülés közben is mozgassa át lábfejét, amilyen gyakran csak lehetséges, lábait ne tegye keresztbe.
  • Időnként masszírozza át lábszárát a bokától a térd irányába haladva.
Scroll to Top